Fossingar, värda att ta hand om?

Har ni någon gång tänkt på fötter? Okej, jag vet att många tycker att fötter är äckligt och motbjudande, men allvarligt brukar du tänka på dina fötter?
Har du någon gång tänkt på hur mycket de får utstå? Det är dem som trycks i de där skorna som är lite för små/stora, det är dem som får uthärda smärtan i ett par alldeles för högklackade skor, det är dem som får svettas i ett par varma skor på sommaren/vintern, det är dem som vi går och står på hela dagarna, det är dem som får ta smällarna när vi sparkar på något, när vi trampar på något vasst... Jag tror att ni förstår min poäng, fötter får uthärda extremt mycket varje dag! Och trots detta så ägnar man dem knappt en tanke, eller åtminstone inte jag...
Hur ofta sätter jag dem i ett skönt fotbad, och sedan filar dem, och smörjer in dem? Jag kan säga att det är lätträknade gånger. Under mina nitton år kan jag räkna gångerna på mina tio fingrar..
Varför tar vi inte hand om våra fossingar bättre? Liksom bada dem en gång i veckan och fila till dem, klippa naglarna, måla naglarna och smörja in dem ordentligt..
Praktiskt taget vilken annan kroppsdel får omtanke flera gånger i veckan, ansiktet får dagligen någon sorts omvårdnad, och man smörjer in sig varje gång man duschat, och man målar fingernaglaran och filar dem lite då och då, men våra älskade fötter? Vad var det egentligen som hände?
Kan vi inte undvara den lilla extra tiden det tar att göra vid fötterna och faktiskt låta det bli en skön avkopplande stund?
Jag bestämde mig igår! Mina hälar var lite vita och hårda, och trampdynorna små stenar efter en del högklacks användande och hälarna hade blåsor efter skavande skor. Jag köpte en fotfil på Tiger, och väl hemma satte jag fötterna i vatten, riktigt skön efter att ha shoppat hela dagen, och njöt en stund, sedan brede jag ut en filt i trädgården och satte mig där, torkade fötterna lite grann och började fila fötterna, först med en metallfil(en del hud behövde verkligen försvinn), sedan en sandpappersfil för att få ytan lite lenare och sist använde jag en slipsten typ, och då försvann all död hud från fötterna. Torkade fötterna riktigt noga, och klippte tånaglarna och smörjde in fötterna med en mjukgörande lotion. Lät fötterna suga upp lotionen och sedan målade jag tånaglarna med mitt nya nagellack.
När jag väl var klar var mina fötter som nya, och skillanden att stå och gå var enorm, man kände verkligen hur mjuka fötterna var! Jag kan bara rekommendera det, för det är en känsla som borde/måste upplevas själv in real life!
Visst allt på mina fötter försvann inte, men om jag fortsätter ta hand om dem kommer de att bli mjukare och finare, och vem älskar inte mjuka och fräscha fötter i ett par snygga skor?
Så jag tycker att vi ska hylla våra fötter och belöna dem med ett fotbad och pedikyr en gång i veckan, du kommer tacka dig själv och dina fötter kommer att tacka dig!

Nu har jag glada fötter, och inte arga och besvikan fötter som i Njala reklamen(fötterna demostrerar, fötterna har fått nog, fötterna vill ha frihet, här i sin egen sko). Så ta hand om era fötter! De ska bära er hela livet och utstå det mesta!

Finns det någon som inte håller med mig? Eller finns det någon som håller med mig? Lämna en kråkfot genom att kommentera.

P.S Våga gå utan skor och strumpor ibland, det mår fötterna bra av, och det tycker de är riktigt skönt, just nu sitter jag barfota på jobb D.S

Puss och kram
Therese

Kommentarer
Postat av: sara

vad skojigt!



klart att man ska ta hand om sina fossingar! :)

2009-08-10 @ 20:01:37
URL: http://smuls.blogg.se/


Charms For You!

Nu har min smyckesblogg öppnat!
Klicka dig in, och se ifall du hittar något!
Välj bland flera olika berlocker, armband, halsband, örhängen och mobilsmycken!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0