Jag och mitt namn

Kom att tänka på en sak tidigare idag när en arbetskollega kallade mig vid namn, Therese.
När jag var yngre tyckte jag att mitt namn var det hemskaste namnet som fanns. Det var långt ( många jag kände hette typ Emma, Hanna, Nina...), det rimmade på fes, stavades konstigt, och var bara allmänt störigt!
Avskydde att heta Therese, och vägrade lyssna när någon kallade mig för det.
Inte blev det antagligen bättre av att jag stammade som liten, och lätt hackade mig när jag skulle t.ex svara i telefon, och det bara blev : Hej det är T-t-t-t AHH Hej det är THERESE ANDERSSON!
Jag lyssnade bara på mina smeknamn Thessie, Thess, Thessan, Thesa m.fl. Jag kunde liksom inte stå ut med mitt riktiga namn!
Det var hela vägen upp på gymnasiet som jag vägrade att bli kallad för Therese, åtminstone av kompisar.
Men jag har märkt under gymnasieåren att jag börjat acceptera det... Precis som om jag växte i mitt namn... När jag var yngre var det inte jag på något sätt, men nu verkar jag ha blivit ett med det, eller är åtminstone på väg...
Jag reagerar knappt när någon säger Therese till mig, det skaver liksom inte i öronen längre, utan passar mer...
Som en behaglig skön tröja som man haft länge...
Jag har till och med börjat gilla mitt namn, kanske därför jag tog steget att döpa bloggen till Therese Of Sweden, just för att på något sätt visa mig själv, att Therese är ett fint tilltalsnamn!
Visst föredrar jag mina smeknamn av mina vänner, men Therese har blivit ett namn som jag stolt säger när jag presenterar mig!
Mitt namn har blivit ett namn med mycket bakgrund, tankar och känslor, och för mig står det för styrka, tålmodighet, värme och självständighet! Det är väl den jag är...

Vad betyder ditt namn för dig?

Puss och kram


Kommentarer
Postat av: Muffinsmartin

Den va jättegod! du måste pröva den! :D

2009-11-05 @ 13:52:07
URL: http://muffinsmartin.blogg.se/
Postat av: Muffinsmartin

Då väntar jag på en recension sen? :P

2009-11-05 @ 14:05:29
URL: http://muffinsmartin.blogg.se/


Charms For You!

Nu har min smyckesblogg öppnat!
Klicka dig in, och se ifall du hittar något!
Välj bland flera olika berlocker, armband, halsband, örhängen och mobilsmycken!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0