Recept på Chili con carne

Nu kommer receptet på Chili con carne som jag lovade för ett tag sedan.
Det här receptet är lite improvasoriskt, så det finns inte mått på allt... Det gäller att smaka av, och se hur chili con carnen ser ut under tiden som du gör den.
Våga pröva lite, det kan bara bli annorlunda!

Chili con carne

köttfärs mellan 500-1000 gr

2 gullök(ganska stora)

3 paprikor(färg kvittar, gärna blandat och ganska stora)

1-2 krossade tomater på burk(á 500 g)

2 vitabönor i tomatsås på burk(á 500 g)

1 kidneybönor på burk(á 250-500 g)

2-3 vitlöksklyftor

chilipulver + paprikapulver(smaka, smaka, smaka)

salt

svartpeppar

ev. lite vatten

ev.lite maizena

1. Hacka lök och paprika.
Lägg ner i en kastrull och stek dem där i.

2. Pressa i vitlöken, och häll i lite kryddor.

3. Häll därefter i köttfärsen, och stek den med löken och paprikan(blir det torrt(börjar bränna fast), häll i lite vatten).

4. När färsen är stekt, häll i en burk vitabönor i tomatsås och en krossade tomater, rör om.

5. Krydda med salt, svartpeppar, paprika och chilipulver. !Kom ihåg att du måste smaka av hela tiden! Häll inte i för mycket chilipulver direkt, för det blir starkare desto längre det kokar!

6. Låt koka cirka 5-10 min. (bråttom? Hoppa till steg 7)

7. Häll sedan i den andra burken med vita bönor+kidneybönerna(ser det lite torrt ut, häll i de krossade tomaterna redan nu). Och glöm inte krydda lite igen! Krydda flera små gånger, och smaka av!

8. Låt koka! Häll eventuellt i den sista krossade tomater..(blir det för rinnigt?Häll i Maizena) Och krydda om du tycker att det behövs...

Till detta passar det utmärkt att äta ris(inte klibbris), tacochips och/eller bröd.
Hoppas du lyckas och uppskattar det lika mycket som jag!

Puss och kram

Therese


Kommentarer
Postat av: S A N N A ♥

Hm, jag har ju ingen sådan överhuvudtaget, så jag vet nite riktigt, men det är väl antagligen bara att leta upp det i kodmallen och ta bort det stycket!

2009-09-16 @ 18:24:40
URL: http://sannasrum.blogg.se/
Postat av: sara

svar: jag har bara testat zumba två gånger än så länge och då har jag endast gjort inlärningen av alla steg men det måste fungera för det är superjobbigt och man blir riktigt svettig! jag rekommenderar det verkligen! :)



kramis

2009-09-16 @ 20:14:51
URL: http://smuls.blogg.se/


Charms For You!

Nu har min smyckesblogg öppnat!
Klicka dig in, och se ifall du hittar något!
Välj bland flera olika berlocker, armband, halsband, örhängen och mobilsmycken!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0