Helgen i Stockholm

I just say: WOW!WOW!WOW!
CATS på Cirkus i Stockholm... WOW! Så bra! Jag har en ny favorit musikal.

Men nu tar vi det från början...

I lördags morse ringde klockan halv fem, och tanken var att älskling och jag skulle gå upp, för att göra vid oss innan vi skulle äta frukost klockan fem, men riktigt så blev det inte... Jag vaknade av klockan, och stängde av den, men mer än så blev det inte... Vaknade först tjugo minuter senare, när mamma eller pappa knackade på dörren. Jag kollade klockan, och höll nästan på att svimma! Nu var det ju bråttom, för kvart i sex skulle vi köra för att hinna upp till Stockholm i tid...
Fick väcka älskling, som först inte förstod varför det var så bråttom, men när jag berättade var klockan var, blev det fart på honom!
Helt otroligt, så blev vi faktiskt klara till kvart i sex, och vi kunde påbörja den långa bilturen till Stockholm.
Jag sov mestadels av vägen, men när vi fika vid Gränna, vaknade man till lite, och värre blev det när några getingar tyckte att vår fika var super intressant...
Efter fika, och toalettbesök, satte vi oss i bilen igen, och jag slumrade om... När vi närmde oss Stockholm, stannade vi på någon rastplats som hette Järna, och där åt vi salladerna vi hade med oss från Malmö. Riktigt skönt att få sträcka på benen!
Här var det i alla fall getingfritt, och det var väldigt skönt!
När sallderna var uppätna, satte vi oss i bilen igen, för att ta oss in i Stockholm. Måste säga att jag var glad för att jag inte körde! Det var fyrfiligt, med massa trafik, och bilar som blinkade höger, och vänster, och bara kastade sig ut eller in mellan filerna... Jag blev stressad, fast jag inte körde...
När vi började komma in i Stockholm, fanns det en skylt, som berättade att det kan finnas avspärrningar p.g.a poliseskorter under dagen, och då blev man ju lite nervös...
Vi körde med vår GPS, och allt gick jättebra tills vi var inne i Stockholm, och GPS, sa att vi snart skulle sväng av på en avfart, problemet var att det låg två avfarter precis efter varandra, och mamma säger: Sväng av nu! till pappa, och det gör han, men jag säger: Nej, det är fel avfart! Men då har vi redan svängt av, och vi är fel...
Turligt nog räknade GPS:n om rutten snabbt, och vi kunde vända i en rondell. Sedan guidede den oss ut till Alvik, där vårt Scandic hotell skulle ligga, men mitt på en gata säger den att vi är framme, men vi ser inget hotell, så vi kör vidare... Till slut vänder vi, och då ser pappa en Scandic skylt, och där GPS:n stannade oss ligger hotellet, ungefär 100 meter längre in från vägen.
Vi gick in för att höra om vårt rum var klart, men det var det inte så då frågade vi om hur man skulle ta sig in till centrum, eller rakt ut till Djurgården, till Cirkus.
Då tittar han i lobbyn lite beklagligt på oss...
"Det är EU-toppmöte denna helgen, så vissa delar av city är avstängda, sedan har det brunnit i en tunnelbane vagn, så härifrån med tunnelbana kommer ni inte till Cirkus..."- sa han. Och vi bara, jaha men hur gör vi då? HAn rekommenderade oss att ta en tvärbana och sedan någon buss, men att vi kunde gå bort till stationen och höra med någon där, så det gjorde vi. En tjej som satt i kassan där sa att vi skulle ta tvärbanan, sedan pendeltåget, och sedan 47:ans buss. Men vi kunde inte riktigt bestämma oss för om vi skulle ta tvärbanan m.m eller om vi skulle ta taxi, men till slut bestämde vi oss för tvärbanan, och mamma sprang upp för att köpa biljetter till oss. Medans hon köper biljetter kommer tvärbanan, och vi kan inte stressa på henne...Så vi håller tummarna för att det ska gå snabbt så att vi hinner med tåget... Hon lyckas genom att springa ner i rulltrappan, vilket var en syn i sig!
Väl på tåget, frågade vi hon som kollade biljetterna, om hur vi skulle ta oss till Cirkus, och hon rekommenderade samma väg som hon vi köpte biljetter av.
Kan bara säga att det var kaos i Stockholm stad, så vi var glada att vi åkte kollektivt, även om vi inte hitta alls... Och vi hade fel biljetter till pendeltåget, men biljettkontrollanten lät oss gå på i alla fall, eftersom allt var så rörigt...
Vi kom i alla fall till centralen, men då var nästa uppgift att hitta buss 47... Där var typ fem eller sju busshållsplatser på samma gata, men alla till olika bussar, så vi halvsprang fram på gatan, tills vi kom fram till Åhlens, för då såg vi busskuren till 47:ans buss. Vilken lättnad! Och precis då kommer bussen, snacka om timing!
Vi kom på, och tog oss så långt bak vi kunde. På tal om busschaufförer, hon vi hade, hade stenkoll på varenda en som gick på bussen. Du kunde ju bara försöka gå på där bak eller gå på när hon sa att det var fullt, eller inte gå längre bak. Då ropade hon ut i högtalarna, henne drev man inte med!
När vi kom till hållplatsen Gröna Lund, hoppade vi av, och där såg vi Cirkus. Vi hann! Vi skulle se föreställningen klockan tre, och klockan var tjugo över två, och vi hade stressat från hotellet, så det var superhärligt! Då kom nästa problem när mamma ringde vår andra nästkusin som också skulle se CATS, och skulle ge oss våra biljetter, de hade inte kört än, och de hade missat kaoset i Stockholm... Men det ordnade sig. Vi fick vår andra nästkusins pojkväns nummer, och fick tag i honom, och kunde få våra biljetter. Hade nästan fått panik om vi missat första akten för att vi inte visste vem pojkvännen var som hade våra biljetter. Vår andra nästkusin kom i tid, precis innan föreställningen började.
Cirkus, var jättefint, påminde lite om Hipp här i Malmö, och riktigt sköna stolar! Så började föreställningen och jag njöt hela igenom! Min nya favoritmmmusikal!
Så grymma de var, och ensemblen var med nästan hela tiden! Köpte en tygpåse med CATS-trycket, och en CATS-godispåse, så en extremt lyckad föreställning.
Efter föreställningen träffade vi min nästkusin som var med i föreställningen, och spelade den ornagakatten, som är akrobatkatten, enligt programmet. Han var trött och svettig, men han var också grymt bra!
Efter kramar, och lite prat, gick vi vidare in mot stan igen, för att leta upp en restaurang vid Grönan, och vi hittade en, men den var abonnerad just den kvällen... Suck, snacka om otur!
Så istället  började vi gå mot city-Stockholm, och gick utmed havet/kanalen(jättefint med alla båtar), in mot Stureplan, ner på Kungsgatan, och där hittade vi en mysig liten restaurang som serverade plankstek, så där satte vi oss, och åt gott!
När vi hade ärir började vi ta oss till centralen för att kunna ta tunnelbanan hem. Vi hoppades att rökutveckling på den brinnande vagnen hade upphört, och att alla stationer var öppna igen, men väl framme på centralen, fick vi reda på att så var inte fallet. Men hon rekommenderade oss att gå till Hötorget, och det var tur att vi gått förbi den stationen precis innan Sergelstorg, för vi kunde hitta dit, så vi vände och gick tillbaka.
Vi kom till Hötorget, och kom på tunnelbanan, och den gick hela vägen till Alvik. OCh inte behövde vi betala heller, för det fanns ingen i luckan på stationen, och ingen kontrollant åpå tåget, smidigt som attan!
På Alviksstation blev det lite fel, för vi gick på fel håll, och kom på fel sida av Alvik, så vi fick gå igenom kontrollerna en gång till, och gå längs hela perrongen, till andra änden, och då kom vi ut på Alvikstorg, och hade bara tvåhundra meter till Scandic hotellet.
Vi kom in i lobbyn, betalade vårt rum, och gick till hissarna. Man behövde sitt rumskort för att använda hissarna, så vi stack in vårt kort, och tryckte på 10:onde våningen, men vi kom bara till nionde... Vi åkte typ upp och ner tre-fyra gånger innan vi fick det att fungera.
Väl uppe, öppnade vi dörren till vårt rum, och det var så fint! Extremt vacker utsikt över Stockholm, och vattnet! Vi kunde till och med se Globen från våra fönster!
Det var fotboll på TV, så vi satte oss och såg på det, men efter en stund tog godissuget över hos pappa och älskling, och de gick ner i en av butikerna på torget och köpte läsk, chips, choklad och lite godis, som vi kunde smaska på. Och bättre blev det när älskling visade pappa och syster ismaskinen. Då var lyckan total och kvällen lyckad!
Jag gick och la mig redan efter matchen för jag var så jäkla trött, och jag somnade nästan bums!
Dagen efter väcktes vi vid halv nio, för att klä på oss, och gå ner och äta frukost.
I hissen träffade vi en annan hotellgäst, som provade på vår tur hissen(han kom aldrig till sitt våningsplan...stackaren!).
Finns det något som är så underbart som hotellfrukostar? Det finns typ allt. Äggröra, ägg, bullar och bröd, olika pålägg, fruksallader, juicer, kakor, gröt, fil, yoghurt m.m. Man blir ju hungrig om man inte var det innan!
Vi åt rejält, och älskling lyckades smaka alla kakor som de bar ut. Han är ett litet kakmonster!
När vi var klara åkte vi upp igen, och packade ihop det sista, borstade tanden, och njöt av utsikten!
Strax innan elva satt vi i bilen igen, och började turen hem. Somnade nästan direkt, och sov fram till Gränna. Där stannade vi och köpte lite polkagrisar och kolor, sedan åkte vi vidare, till Värnamo, där vi pausade på ett McDonalds. Skönt att sträcka på benen igen!
Sedan bar det av hem, och jag sov fram till Helsingborg. Undrar hur mycket man kan sova på en dag egentligen...?
Så nåde vi Malmö stad, och det var så skönt när vi körde ner bilen i garaget, och började packa ur bilen och gick mot lägenheten, nu var vi hemma!
Väl innanför dörrarna packade jag upp, och slog på TV:n, skönt att ligga i sin egen säng!
Senare på kvällen åt vi varma mackor, och såg på Top Model(säsongstart), och sedan på Ensam mamma söker. Sedan började ju Kärleken checkar in, och så såg vi den med.
Riktigt härlig helg! Dessutom hade vi tur med vädret! Sol hela dagen i Stockholm, och nästan hela vägen hem! Hade gärna varit en heldag i Stockholm, men det får vi vara en annan gång!