Skånes djurpark 13/9

Igår blev det en heldag i Skånes djurpark.
Vaknade ganska tidigt och gick upp och åt frukost, och vi bestämde oss för att vädret skulle vara/bli fint i Höör. Så vi gjorde oss i ordning, och tog oss ner till Coop Extra för att handla engångsgrill, korv, bröd, ketchup, dricka, frukt och kex, för att kunna njuta hela dagen.
De hade lovat fint väder på SMHI:s hemsida, men större delen av dagen småregnade det. Det började redan i bilen på vägen upp, och precis när vi gått in i Barnens zoo öppnade himlen sig, så jag fick ta skydd inne på terrariet, medans min super gulliga älskling sprang upp till bilen igen, och hämtade paraply till oss.
När han kom tillbaka hade det lugnat sig, och vi gick in på Barnens zoo igen, och tittade på kaninerna, fåren, och den lilla sälungen Knut.
Blev jättesugen på att gå in och klappa kaninerna, men det skulle typ ha varit jag och tusen små flickor och pojkar i åldrarna 2-5, och kände att jag inte riktigt passade in där, så struntade i det. Det var specialhelg i Skånes djurpark, så där var jättemycket barnfamiljer. Expressen hade tipsrunda, där var olika utställningar och aktiviteter för alla barn, så det var lite knökat på vissa ställen, bland annat vid sälmatningen, som även älskling och jag ville se. Vi lyckades få ganska bra platser, så att jag kunde fotografera lite... Var jätteintressant att höra hon som matade berätta om sälarna och hur de lever. När matningen var slut gick vi vidare mot vargarna och björnarna. När vi var bara 200 meter från rävhägnet, ser vi något grått komma gående längre bort på stigen, och på långt håll liknade det en mårdhund(jag ser dåligt på långt håll även med glasögon), så jag tog upp kameran och zoomade in, och då såg vi att det var en liten kissekatt. Satt mig ner för att ta en bild, och vad händer? Jo, katten började springa mot mig, och väl framme ville den upp i famnen och kela. Så otroligt söt, men jäkligt vassa klor. Försökte man sedan gå vidare eller slutade klappa, buffade den på en och följde efter, så älskling och jag fick sällskap en bit genom parken. Hade jag kunnat, hade jag smugglat ner den i väskan, och tagit med den hem, jag blev kär!
Satte man sig ner på huk eller bara klappade på benet, kom den springande som en liten hundvalp, blev frälst på katter!
Men vi blev lite nervösa när vi kom till vargarna för då skulle katten börja balanser på stakettet mellan varginhägnaden och vår sida, så vi var många som lockade på den för att få ner den, och till slut hoppade den ned.
Men jag kom fram till att småbarn mellan 2-8 års ålder inte borde få röra djur! En flicka, tryckte ner katten på ryggen, för att den skulle ligga, men det ville inte katten, och då tryckte hon hårdare. Blev så glad när hennes föräldrar sa till henne att så får man inte göra, men det fanns så många andra föräldrar som inte ens ägnade sina barn en blick när de lyfte katten konstigt eller jagade den. Blir så arg!
Men i alla fall, vi gick vidare, och igår var vargarna riktigt nära stängslet, så kunde ta lite bilder på dem, sedan bar det av till björnberget där vi hade planerat att ha vår lilla grillpicknick.
Där var ganska mycket folk, men vi lyckades hitta ett bord i solen, som nu börjat titta fram. Jag torkade av bänkarna och älskling tände på engångsgrillen, och när den var grillklar, la vi på korvarna. Då kom vi på att vi glömt grilltången, så våra fingrar fick duga, och det funkade ganska bra tills korvarna började spricka, för då skvätte köttsaften på fingrarna, och den var lite varm, men korvarna blev riktigt goda! Så där satt vi med utsikt över björnberget, och åt god korv. Tyvärr fick vi lite otrevliga gäster, även kallat getingar, som också ville smaska på korv och ketchup, men det berättade vi för dem att det fick de inte, så de försvann upp i träden.
Precis när vi ätit klart gick solen i moln, och det mulnade på, så regnjackorna åkte på igen.
Vi gick ner mot lodjuren, som blivit mina favoriter, för att försöka få lite fina bilder, men de var inte där de brukade, så vi gick lite längre ner, och där satt de, för de hade hört matvagnen komma, så de väntade på middagen, så vi såg på när lodjuren blev matade, och jag kunde fotografera lite.
Sedan gick vi vidare genom parken, och lagom till utgången började det regna mer, och då blev vi bjudna på godispåsar, av Expressen. Trevlig överraskning!
Sedan blev det en snabb tur inom shopen, och sedan ut i bilen, där jag nästan somnade bums... Blev konstigt trött... Sov hela vägen hem, och när vi var uppe i lägenheten, somnade jag igen tills vi skulle äta. Frös och var trött resten av kvällen, så mådde inte helt toppen...
Så det blev en söndagskväll i soffan i mjukisbyxor och tjocktröja...

Puss och kram

Therese

Kommentarer


Charms For You!

Nu har min smyckesblogg öppnat!
Klicka dig in, och se ifall du hittar något!
Välj bland flera olika berlocker, armband, halsband, örhängen och mobilsmycken!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0