After-eight-cupcakes med pärongömma

Shame on me!
Hade nästan helt glömt bort de gudomliga after-eight-cupcaksen...
Ber så hemskt mycket om ursäkt, men här kommer i alla fall receptet!

Kladdkakemuffins
12-16 st normalstora muffins

2 ägg
2½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smör

Gör såhär:
1.Sätt ugnen på 200 grader.
 2.Smält smöret, och låt det kallna lite grann.
3.Vispa ägg och socker tills det blir vitt och poröst.
4.Blanda alla torra ingredienser i en skål.
5.Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten. Vispa snabbt tills det blir en jämn smet, men vispa inte för länge.
6.Tillsätt det smälta smöret och vispa snabbt.
7.Klicka/häll ut smeten i formarna, fyll till precis hälften eller lite mer än hälften.
8.Grädda mitt i ugnen i cirka 10-20 minuter(det varierar kraftigt från ugn till ugn! Men de ska vara kladdiga när du sticker i dem när du tar ut dem, och helst ska de sjunka ihop så att det bildas en grop i mitten).

Låt de stå och svalna tills de inte är varma längre. Sätt in i kylen eller frys in tills de ska dekoreras.

Här är resultatet av mina after-eight-cupcakes med pärongömma, och kan bara berätta att de blir väldigt uppskattade!

Så kommer vi till det som gör de här cupcaksen så goda!
After-eight-fluffet!

Till det behöver du(räcker till 8-15 muffins beroende på hur mycket du vill ha på muffinsen):
200 g after-eight eller sådana praliner som säljs i lösvikt med mörkchoklad och flytande mint inuti. De är runda i formen och ovan på är det ett snurrmönster.
3 dl vispgrädde 40 %

1. Häll upp alla grädde i en kastrull, och häll i chokladen.
2. Starta plattan på svag värme (3-4/6 på spisen jag använde), och rör!
3. Rör och rör tills chokladen smält(det får INTE koka!)
4. När allt smält, ställ in i kylen och låt stå i minst 8 timmar!

Efter 8 timmar eller mer tar du fram after-eight-fluffet och vispar det precis som om det vore vanlig grädde. Sedan är det bara att fylla en sprits och spritsa på muffinsen!
Ett tips som verkligen höjer muffinsen ännu mer är att lägga några bitar konserverad päron i hålet som det blev i muffinsen. Det blir ungefär som efterrätten med varma päronhalvor med after-eight över, riktigt smarrigt!!! Dessutom blir muffinsen saftigare!

Dekorera fritt med strössel, sockerblommor eller dylikt. eller varför inte dela en after-eight i två delar och sätta i fluffet. Stilrent och enkelt!

Lycka till!

Puss och kram

Therese

 


Kommentarer
Postat av: E L L A

SVAR; Japp :D

2010-08-18 @ 15:31:13
URL: http://somella.blogg.se/
Postat av: evelinaaaaa

jaha, vad roligt:D vad åt du för något då?:)

2010-08-18 @ 16:26:16
URL: http://evelinupuss.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag skrev ett uppmärksammat inlägg om kärlek på min blogg för inte så länge sedan. Det var ärligt och intensivt, utelämnade inga smutsiga detaljer och jag gav allt jag hade att ge. Men framförallt kändes det viktigt. Det var från början ett önskemål av mina läsare och jag valde att ta till mig det önskemålet berätta om hur det är att försöka hitta glöden igen efter man blivit dumpad. Glöden i en annars så destruktiv vardag där man vinglar på kanten av en avgrund. Jag tror att det här är otroligt viktigt att få ut, för någonstans finns det hopp. Det finns liv och det finns hopp och jag tycker att det är fruktansvärt viktigt att dela med sig utav det. Läs det gärna. :) Jag lovar dig, att det och alla andra texter jag skrivit om kärlek, är bra.



Direktlänk till kategorin med inläggen om kärlek kommer här: http://thefworld.blogg.se/category/tankar-om-karlek.html



Kram!

2010-08-18 @ 16:41:13
URL: http://thefworld.blogg.se/
Postat av: jennifer

de är bara bra med mig, självdå? :p

2010-08-18 @ 18:52:44
URL: http://ruckis.blogg.se/
Postat av: Eleonore

Gud vilka fina cupcakes, de lät ju riktigt goda med :D

Jaså, vad är graffitinagellack? Hänger inte med alls :P

2010-08-18 @ 19:32:51
URL: http://fikamed.blogg.se/
Postat av: Emelie's WickedTime

Mumsigt recpet! After eight är ju så himla gött!

2010-08-18 @ 21:22:48
URL: http://wickedtime.blogg.se/
Postat av: Kicki

Hej:)

Haft ont i benet och inte orkat vara vid datotn :(

Läget med dig idag?



Oj.. vad gott !! ge mig ;D

2010-08-19 @ 08:51:01
URL: http://loeria.blogg.se/


Charms For You!

Nu har min smyckesblogg öppnat!
Klicka dig in, och se ifall du hittar något!
Välj bland flera olika berlocker, armband, halsband, örhängen och mobilsmycken!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0