Skolan ska vara avgiftsfri, men är den det?

Var precis inne på Expressens hemsida, och hittade en artikel om skolan i det moderna samhället i Sverige.
Artikeln handlade om att skolor tar ut små avgifter för till exempel museebesök, present till klassföreståndaren, klassresor, utflykter med mera.
Enligt lag ska ju skolan vara gratis, men i paragrafen finns en liten lucka... Skolan får lov att ordna saker för eleverna, som bara är en liten kostnad.
Men då är ju frågan vad en liten kostnad är?
I en underartikel berättas det om en trebarns pappa som tvingats ha två jobb, för att kunna betala utflykter, och extra matavgifter(medtagning av egen matsäck till barnen vid utflykter), presenter till lärare och skolresor, basarer med mera.

Jag kan bli så irriterad!
Jag minns själv när jag gick i skolan, jag kunde inte förstå att det kunde bli ett sådant hallå för tio kronor, för att gå på bio eller betala 25 kronor för att åka iväg någonstans.
Min familj har aldrig haft en dålig ekonomi, men inte heller en ekonomi ut över det vanliga. Vi har varit en helt vanlig Svensson familj, så små extra kostnader har aldrig varit ett problem.
Nu har jag en helt annan förståelse för det här med ekonomin för andra. Desto äldre man blir, så förstår man att alla har olika förutsättningar för att kunna betala olika småsaker till sina barn.
Jag har varit iväg på klassresor, utflykter, biobesök med mera med min gamla skola, och aldrig ägnat det en tanke, men nu gör jag det!
Det rörde sig sällan om några otroliga summor, men två tre klassresor för minst 500 kronor var, har vi nog varit iväg på, och sedan andra småkostnader till lärarna när man hade skolavslutning med mera, och det är klart att det blir mycket pengar i slutänden, speciellt då om man kanske är ensam eller sjuk...
Man vill inte vara den som ställer sig upp på föräldramötet och säger att det här rer vi inte ut!
Man vill passa in, och inte sätta sina barn i en svår sits, där föräldrarna går hem till sina barn och berättar om hur svårt man har det, vilket i många fall leder till frågor och i värsta fall mobbning av ens egna barn.

I Sverige får man inte lov att ha lite mindre pengar. Vi vill tro att vi är jämnlika och har råd med allt, och sätter en sådan press på de föräldrar som faktiskt inte kan!
Många föräldrar menar att det har väl alla råd med, men i dagens verklighet är det inte så!
Det finns de som vänder på varje slant tre gånger varje månad, för att få det att gå ihop, och att då behöva betala småavgifter för olika skolaktiviteter kan stjälpa hela skeppet!

Nä, jag tycker att man ska göra som vi gjorde på vår gamla skola. Vi slutade göra massor av småsaker som bio och dylikt, och förbjöd alltför dyra resor, och kunde man inte betala kunde man få ekonomiskhjälp... men är man alltid villig att be om den hjälpen?
Jag vet inte hur det funkade men tanken i sig var väl god...

Nä, skolan ska vara avgiftsfri, och kan inte skolan bjuda på ett biobesök eller ett museébesök så får man hoppa över det, för att inte dela in barnen/ungdomarna i olika samhällsstånd!

Nä stramma upp lagen, och täpp igen luckorna! Tvinga inte något barn att känna sig utanför, bara för att familjens ekonomi inte räcker till!
Alla barn har samma värde, och ska ha möjlighet till samma undervisning och samma intryck från skolan!

Vad tycker du om att skolan tar ut små avgifter?

Puss och kram

 

Therese


Kommentarer
Postat av: Jacqueline

Ha en bra dag :)

2009-10-20 @ 12:39:21
URL: http://moiettu.webblogg.se/
Postat av: Sussi Fagerholm

ja du det stämmer det du skriver, man får inte.

Tack för inlägget i min blogg, men jag blir så trött på vissa!

Sussi

2009-10-20 @ 12:39:25
URL: http://sussifagerholm.blogg.se/
Postat av: robin hood

vilken söt blogg du har, imponerad. haha :)

btw, så har jag en frågestund på min blogg där du kan fråga vad som helst!

Du har chansen att vinna en design av mig gjort i ps, proffs gjort you know.

Du kan fråga om vad som helst! :)

tx. om alla mina piercingar, mina 134 djur, varav 102 var råttor, och om renoveringen, jag bor ju i en gammal kyrka och om min relation till min mamma som är psyksjuk osv.

fråga vad du vill och jag svarar och som sagt har du chans att vinna en design! :)



ha det bra!

2009-10-20 @ 13:19:56
URL: http://matildasoet.blogg.se/
Postat av: Question Corner - Vilken kändis skulle du vilja träffa?

Hej! Kika in på min nya blogg om du har lust. Jag har massa omröstningar där. Dagens fråga som går att rösta på är: Vilken kändis skulle du vilja träffa?

2009-10-20 @ 13:29:51
URL: http://questioncorner.blogg.se/


Charms For You!

Nu har min smyckesblogg öppnat!
Klicka dig in, och se ifall du hittar något!
Välj bland flera olika berlocker, armband, halsband, örhängen och mobilsmycken!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0