Kanelbullar på mitt "hemliga" recept

Ni har väl inte glömt...   
                                                                                                                    
En av mina favoritdagar, för då finns det ingen anledning i världen att inte baka hemgjorda kanelbullar!
     Tänkte faktiskt dela med mig av mitt favoritrecept, som alltid ger goda och saftiga bullar, och bara en jäsning!

200 g smör eller margarin
8 dl+1 dl vetemjöl
50 g jäst
3 dl mjölk
4 msk strösocker

kanel
mjukt smör/margarin
strösocker
pärlsocker

1. Vispa ihop smöret och vetemjölet till en gryningmassa.
2. Häll i strösockret i en liten skål tillsammans med jästen, och rör tills jästen smälter och du har en klumpfri vätska kvar!
3. Häll jästblandningen i mjälet och tillsätt 3 dl mjölk och vispa ihop(degen får gärna vara lite kladdig!)
4. Häll ut degen på mjölat bord och knåda tills degen är smidig, och dela den sedan i två lika stora delar.
5. Kavla ut till en rektangel och bre på det mjuka smöret, och strö över kanel och socker efter smak, eller varför inte vaniljsocker eller choklad?
6. Lägg ner i formar och lägg en bakduk över, och låt jäsa i 90 minuter.
7. Sätt ugnen på 250 grader, pensla bullarna med vispat ägg och strö över pärlsocker, och in i ugnen med dem i 6-8 minuter, tills de fått den färg du önskar.
8. Lägg upp bullarna på galler och låt svalna under duk.
9. KLART! Fika och njut!

Hoppas att ni testar det, och blir lika nöjda som jag!

                             

Kommentarer


Charms For You!

Nu har min smyckesblogg öppnat!
Klicka dig in, och se ifall du hittar något!
Välj bland flera olika berlocker, armband, halsband, örhängen och mobilsmycken!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0